SDF operationer

SDF operationer
Folk i verden, kig på Rojava! - Mayday, mayday.. hjælp Kobane og Rojava https://drive.google.com/file/d/0B4hjJTbOj_agbld1bmJXTlB1U3c/view

Blog-arkiv

Most read posts

torsdag den 10. september 2015

Talleg - Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary får svære matematiske spørgsmål.


Talleg Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary får svære matematiske spørgsmål.



Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary besøger en dag en folkeskole i København. Skolelederen og nogle lærere tager hende med ud på en lille gåtur i skolegården mens der er frikvarter. Børnene stiller sig op i en kødrand rundt om Kronprinsessen og hun taler kort med en af eleverne, under samtalen spørger eleven ”Hvor gammel er du?”
Eleven svarer ”Om sytten år vil jeg være tre gange som gammel som jeg var for et år siden”.
Hvor gammel er skoleeleven?
Bagefter taler Kronprinsessen kort med en anden elev, som også får samme spørgsmål.
Den anden elev svarer ”Om fjorten år vil jeg være tre gange som gammel som jeg var for to år siden”.
Kronprinsessen taler også kort med en tredje elev, som igen også får samme spørgsmål.
Den tredje elev svarer ”Om otte år vil jeg være tre gange som gammel som jeg var for fire år siden”.
Kronprinsessen taler også kort med en fjerde elev, som igen også får samme spørgsmål.
Den fjerde elev svarer ”Om 25 år vil jeg være fem gange som gammel som jeg var for tre år siden”.
Kronprinsessen taler også kort med en femte elev, som igen også får samme spørgsmål.
Den femte elev svarer ”Om 10 år vil jeg være fem gange som gammel som jeg var for seks år siden”.
Kronprinsessen taler også kort med en sjette elev, som igen også får samme spørgsmål.
Den sjette elev svarer ”Om 31 år vil jeg være fire gange som gammel som jeg var for to år siden”.
Kronprinsessen taler også kort med en syvende elev, som igen også får samme spørgsmål.
Den syvende elev svarer ”Om 51 år vil jeg være seks gange som gammel som jeg var for fire år siden”.


Hvor gamle er eleverne? Du kan løse opgaven ved ligningsregning.

Kan du knække den ”algebraiske kode” og endda generalisere så alle tal, som indgår, bliver erstattet med bogstaver? Den er meget svær! Og (langt) udover hvad der forventes på folkeskoleniveau.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar