SDF operationer

SDF operationer
Folk i verden, kig på Rojava! - Mayday, mayday.. hjælp Kobane og Rojava https://drive.google.com/file/d/0B4hjJTbOj_agbld1bmJXTlB1U3c/view

Blog-arkiv

Most read posts

onsdag den 27. oktober 2010

Åben henvendelse til Transportministeren Hr. Hans Christian Schmidt og Salgsdirektør hr. Niklas Marschall, DSB S-tog



Kære medarbejder ved DSB.






Jeg har skrevet og vedhæftet et brev til Salgsdirektør Niklas Marschall, som jeg vil bede Dem om at videresende til Salgsdirektøren. Transportministeren har også fået en forespørgsel hvor det samme brev er vedhæftet. Denne åbne henvendelse bliver lagt ud på min egen blog samt på den Facebookside der referes til i henvendelsen til Transportministeren.

Se nederst.

De er naturligvis velkommen til også at læse brevet selv, hvilket Deres arbejde sikkert også forpligter Dem til. Salgsdirektøren har formentlig særlig interesse i de anbefalinger jeg afslutter med, ifølge hans seneste indlæg på hans S-more Blog. På forhånd tak.



Venlig hilsen







Heine Strømdahl

Ungdomsskolelærer

Gentofte







Kære Transportminister, Hr. Hans Christian Schmidt.



Tak for deres deres villighed til at arbejde som minister for Danmark.

Jeg skriver til Dem, fordi De som ansvarlig Transportminister har tilsyn med og overordnet ansvar for jernbanedriften i Danmark, og i denne sammen hæng finder jeg - og mange mange andre - DSB's nye tiltag med TV-skærme i S-tog temmelig eller enddog meget bekymrende for udviklingen i dette område.

Efter at have nærstuderet mange pendleres klager over disse skærme, og i særdeleshed lyden fra dem, har jeg nedskrevet det vedhæftede brev, addresseret til Salgsdirektør i DSB Niklas Marschall, og fremsendt både som mail og almindeligt brev til salgsdirektøren.

Som en pendler og borger, der ønsker at se et velfungerende offentligt transportsystem, føler jeg derfor stor interesse i at høre hvorledes De, Hr. Transportminister, forholder dem til dette emne. Mere specifikt ønsker jeg at høre, om De vil garantere at der ikke bliver åbnet op for lyden igen fra disse skærme, eller om dette tiltag skal være første trin i en tiltagende støjforurening af det offentlige rum. En sørgelig udvikling og et forfærdeligt dårligt signal at sende til borgerne i Danmark.

Mine overvejelser findes som sagt i det vedhæftede brev, som er sendt til Niklas Marschall over mail og sammen med denne henvendelse også opslået på min Blog,

http://heine-stromdahl-blog.blogspot.com/ , samt på Facebook siden for Gruppen "Nej tak til TV i S-tog", http://www.facebook.com/group.php?gid=112790432079913





Venlig hilsen



Heine Strømdahl

Bachelor of science i matematik

Ungdomsskolelærer

Gentofte



 
 
 BREVET  
 
 
 

Kære salgsdirektør Niklas Marschall

Tak for jeres villighed til at lytte til os pendlere.

Først vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke DSB for det fine produkt, som jeg også selv har købt og nydt godt af jævnligt i de seneste år. Rejser med fjerntog og S-tog med forholdsvis stor rettidighed, i behagelige omgivelser med adgang til internet og i fjerntoget også strøm, en servicevogn med drikkevarer og lignende. Dertil kommer et personale, som er venlige, dygtige og professionelle.

Jeg har haft stor tillid til DSB og jeres professionalisme, det har jeg stadig bl.a. fordi jeg tror at I tager jeres kunder seriøst og tager tid til at lytte til dem.

Men med hensyn til jeres nye tiltag om at sætte tv-skærme op i S-togene :

Tak fordi I har slukket for lyden eller støjen-for det er snarere støj end det er lyd- og lad venligst det blive permanent. Det er støj, fordi det er invasivt og uønsket af mange, hvis ikke langt de fleste. Er DSB blevet overrendt af tusindvis af kunder, som har bedt om tv-skærme med lyd i toget? Næppe. Men nutildags kan man desværre let lave en undersøgelse, der drejes på en sådan måde, at det tilsyneladende er noget som er meget efterspurgt blandt kunderne. Er der nogen som tænker at denne "service" vil gøre DSB mere attraktiv. Ja, det er der nok nogen som mener, men vi er også mange brugere der mener at påtvungen lyd snarere er et onde end et gode. Utallige indsigtsfulde og velformulerede indlæg på DSB’s S-more Blog, samt på Politikens og Ekstrabladets hjemmesider dokumenterer det. (Links 1 til 4 nedenfor)

Et lille udpluk: ”støjhelvede” , ”grænser til tortur”,”tvangsindlagt”, ”krænkende og nedladende”, ”chikane”, ”en hensynsløst grænseoverskridende handling at sætte tv-skærme med lyd op i alle togene”. ” Kører til fra valby og hillerød hver dag. Især morgenen er hård pga. tv-støjen. Plejer at sidde og nyde den smukke tur og vågne mere op, ligeså stille - lader op til at skulle på studie. Men tv larmen er simpelthen intimiderende og stressende. Tiden ér ikke længere min egen.” ” det undrer mig, at man tror, de rejsende er lallende idioter, der skal underholdes som i en børnebiograf. Vi er altså nogen, der tænker en selvstændig tanke, og ikke har brug for mere enerverende LARM i de få stunder man som moderne menneske har ro. Men well... man er jo kunde, og kan stemme med fødderne. Jeg skal ikke køre med S-tog under de vilkår.” ” Der er rigeligt med larm og flimren for øjenene til daglig. DSB behøves ikke at give deres bidrag.” ” Det mest taberagtige i denne verden: et hjem med et fjernsyn der bare står og kører. Og nu skal vi så have det i S-toget også. Og vi skal bare vænne os til det, skal vi. Jeg er begyndt at spare op til en dyt.” ” Det er meget irriterende som daglig pendler, at være udsat for det støj helvede, som DSB mener skal indføres i s-togene. Bøllebob, Lærkevej og ligegyldigt reklame lort forhindrer mig i at læse min avis, forberede mig på mit arbejde eller nyde udsigten fra vinduet. Jeg har klaget til dsb kundeservice, og modtaget et svar med forventeligt "der er mange der er glade ..." STOP DET.” ” Jeg føler med jer S-togspassager, Til DSB: Stop den påtvungne støjforurening i offentlige transportmidler! ” Det er fuldstændig uacceptabelt. Som daglig pendler og hyppig S-togsbruger i fritiden vil jeg ikke være tvangsindlagt til tv-skærme i S-toget. Det er støj- og synsforurening og ligegyldige informationer. Det er umuligt at slappe af og nyde togturen med en bog. Og stillekupeer duer ikke, når jeg rejser med min familie. Jeg har skrevet til direktøren for DSB og klaget men ikke fået noget svar.” ” Vores nervesystem kan ikke tåle, hele tiden at blive udsat for stimulation - og det at kunne opholde sig et øjeblik et roligt sted er faktisk en nødvendig restitution!” ” Jeg har oplevet meget og fundet mig i meget gennem 20 år som pendler og har - trods alt - altid været virkelig glad for at køre med DSB. Det er jeg desværre ikke mere, de nye skærme er det absolut værste og mest blodtryksforhøjende DSB nogensinde har budt mig! Ja, det er i sandhed et overgreb. DSB, lyt til jeres kunder og fjern de skærme.” ” Organiseret støjforurening er et skidt signal at sende. Det kan opfattes i retning af, at al støjende adfærd er acceptabelt.” ” bare det evindelige skift i lysintensitet forstyrrer almindelig læsning.” ” Lyden fra de skærme var vitterligt en form for tortur - og så betaler vi endda i dyre domme for det.” ”I alle S-toge er der faktisk opsat et reglement,hvor der står, at det er forbudt "ved støjende adfærd at genere medpassagerer".Kunne man anmode rette vedkommende om at forklare sammenhængen mellem dette og de opsatte støjsendere? At skærmene også hælder død og ødelæggelse fra nyhedsudsendelser ud over børn og andre ubefæstede sjæle, er det også med i bytttehandlen?” ” At tvinge små børn til at se nyhedsudsendelser er psykisk vold og et overgreb, som i alle andre sammenhænge ville blive straffet. At DSB gør det, er en skændsel. At høre Niklas Marschalls ..... snakken udenom er deprimerende. At jeg og alle, jeg kender, er holdt op med at bruge toget i følgeskab med børn, er et faktum.”

”Tog og busser må vel anses for en slags offentligt rum, og ikke en privat legeplads for nogle folk i dsb. Har vi nogensinde fået én god grund til beslutningen?” ” TVet er sindssygt distraherende og stressende. Og jeg hader i forvejen 3-linjers nyheder og reklamer.Kom nu Danmark!” ” Den 30.3.2010 kunne man i Politiken læse, at skærme med lyd var DSB S-togs største satsning i mange år og at projektet koster 100 millioner kr. Stort set alle synes det er ganske forfærdeligt. Tænk at man har brugt et så kæmpe beløb på at genere sine kunder. Der må vist snart rulle hoveder blandt de smarte reklamefolk, der har fundet på denne største fejlinvestering i mange år.”

” Kom til at tage S-toget i går (plejer at cykle i byen og bruge bilen ud af byen) og det fortrød jeg prompte. De nye skærme med lyd er da det mest irriterende, jeg har været udsat for. Var ved at blive vanvittig. I Indien taler man meget om støj-forurening og hvordan man kan stoppe det - i DK er vi åbenbart ved at indføre det. SLUK DEM!!!”



” Kunderne søger ro i S-toget og mulighed for at glo ud af vinduerne på det forbipasserende liv. Udfordringen ligger i at lade kunderne være i fred, ikke i at underholde dem.”



Grunden til at alle de ovenstående indlæg er medtaget, er for at illustrere et simpelt biologisk eller neurologisk faktum: kombinationen af lyd og billede stresser og generer mange mennesker. Iøvrigt vil selv de som siger, at det ikke generer dem blive påvirket. Jeg besidder ingen form for særlig videnskabelig eller statistisk kompetence på dette område, andre kan udtale sig bedre, men vidnesbyrdet er der for alle som vil gøre sig den umage at se: Hundredevis eller måske tusindvis af mennesker udtaler at lyd og billede fra disse skærme har generet dem. Det kan ikke afskrives som nogle få forbitrede vredesudbrud eller enkelte hypersensitive personers klage. Det er både Uffe, Lis, Hanne, Frederik, Joyann, Ahmed, Mette, Lars, Kim, Jesper, Henrik, Rolf, Nynne osv.

Agter DSB at indføre fri rygning i alle togkupeer fremover? En påtvungen gentagen løkke af billede OG lyd er da endnu værre? Der findes vist ikke mange lande, hvor man kan finde på at behandle de rejsende på den måde? ”Vi ønsker alle vores passagerer en behagelig rejse”, for ”I toget er tiden din egen”, her i en splinterny særlig udsøgt DSB fortolkning af hvad disse ord betyder. Politikerne har sagt, at målet er at fordoble antallet af passagerer i den offentlige transport over de næste 20 år, men med den nuværende kurs ender det nok snarere med at antallet af passagerer bliver halveret. Selv de få, som er glade for skærme med lyd kommer nok til at blive grundigt trætte af dem, for det er næppe hver dag folk har lyst til få spammet øregangene.

Et godt informationssystem, der kan hjælpe kunderne videre på vej på arbejde osv. har naturligvis en vis legitimitet, men dertil behøves ikke forstyrrende højttalerlyd fra en skærm. En kunde skriver således:

”Jeg vil gerne henvise til, hvordan det gennem mange år har fungeret i Berlins U-Bahn: Der hænger skærme i hver togvogn, og skærmene bringer nyheder (fra aviser og tekst-TV og lignende) UDEN lyd. Det er en glimrende oplevelse!”

Og endnu et indlæg fra samme sted: ”Ligesom XXXXX nævnte om Berlin kan jeg fortælle at det samme gælder i Tokyo i Japan. Der har man længe haft TV-skærme hængende, også uden lyd. Det content der vises er lavet specielt så det kan ses uden lyd. Fx er der vejrudsigter, information om sporarbejde, nyheder, og endda quizzer (hvilket jeg måske synes man godt kunne undvære herhjemme!) Men i hvertfald fungerede det godt. Jeg håber vi et lignende system permanent i Danmark så vi der pender omkring 2 timer hver dag fortsat kan nyde vores bog eller musik eller bare lidt fred og ro inden arbejdet hhv. familien "truer"! ;)”.

Andre velfungerende tekniske løsninger, skulle angiveligt også findes.

På hjemmesiden for forbrugerrådet kan man finde følgende erklæring:

”Forbrugerrådet mener:

Hvis der skal være tv-skærme i S-togene, så bør det være minimalt (f.eks. i hver fjerde vogn) og lydløst.”

Denne pendler erklærer sig enig heri, og har efter bedste evne søgt at affatte nogle nogle anbefalinger i sidste afsnit.



Og tillad mig venligst i den forbindelse at stille Dem endnu et spørgsmål. Agter DSB at indføre regelmæssige Breaking-news spot, hvor dagens værste ”Heart-breaking news” også vil kunne ses på disse skærme? Blodige terrorbombninger, drab, kriminalitet, katastrofer osv. serveret med lyd og billede til alle passagerer- herunder børn- der ikke kan finde plads i en skærmfri kupe? Er det DSB's forvandling "Fra transportvirksomhed til moderne servicevirksomhed" ?

Men selv hvis den slags blev sorteret fra, og lyden ellers fik lov at fortsætte, så må Danmarks omdømme være beskadiget for generationer. Japansk skoleklasselokale 2011, læreren siger sine elver : ”Nu skal I høre her, jeg rejste til Danmark i januar og der havde jeg den mærkeligste oplevelse. Når folk går ind i deres S-tog, S-togene er et tognet, der forbinder Danmarks hovedstad København med en stor del af det omkringliggende Sjælland, så bliver man udsat for lyd og billede fra en stor og intimiderende fjernsynsskærm, som man ikke undgå at sidde overfor i myldretiden. Der kommer reklamer, vejrudsiger, trafikinformationer, nyheder og andet.” Der breder sig en undren og en latter i lokalet. En elev rækker fingeren op og siger ”Jamen sådan kan man da ikke behandle mennesker, at overhælde dem med støjforurening, det siger sig selv.” Læreren ryster på hovedet , ”hvad skal man sige, ved siden af mig sad en tysker som sagde ”Ak die dumme dänen”, han citerede også Shakespare ”There is something rotten in the state of Denmark” . Eleverne bliver alle enige om, at når turen går til Europa, så er det Tyskland og ikke Danmark der skal besøges.

Den nuværende jernbanetransportform er blevet opbygget møjsommeligt over mange generationer. Titusinder har svedt, slidt og slæbt for at bringe os hertil. Vi har betroet DSB, og i et vist omfang andre aktører, at forvalte denne arv, og efter min mening gør DSB det flot. Skal disse 100 millioner kroner dyre skærme nu have lov til at ødelægge det alt sammen?

Gør hellere det, I normalt er så gode til: Almindelig jernbanedrift, dvs. Transport fra A til B.



Venligst

Heine Strømdahl

Ungdomsskolelærer

Gentofte



Links



SKRIV: Hvad synes du om tv-skærmene i S-togene? På Politiken.dk

1: http://politiken.dk/tjek/skrivtjek/1042922/skriv-hvad-synes-du-om-tv-skaermene-i-s-togene

2: http://smore.ogilvy.dk/blog/?p=64&fn=&ln=&fn=&ln=#comments





2.764 reklame-TV i S-tog: Kan du tage det?Kilde:

3: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1395797.ece#ixzz10y3DeC7T

4: http://politiken.dk/debat/ECE1052865/dsb-det-her-er-jo-bare-en-byttehandel/#topreslist







5: ” Reklamer i S-toget er en mild form for tortur.”

DSB er uforskammet, mener filosofi-professor Ole Thyssen om tv-skærme i togene”

http://i.pol.dk/debat/article1052866.ece



6: I toget er tiden ikke din egen. Asger Liebst



http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/i-toget-er-tiden-ikke-din-egen



7: Video på youtube, ”DSB kørt af sporet”. http://www.youtube.com/watch?v=pzqxIne3cjM&feature=related



8: http://camillahersom.dk/tags/s-tog





9: ”Lydløse S-tog, tak” Forbrugerrådets hjemmeside

http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder-alle/lydloese-s-tog-tak/





Forsker: Tv i S-tog kan nedsætte din præstation. Støj fra skærme i S-togene kan nedsætte din koncentration, mener forsker. DSB afviser at slukke for lyden foreløbigt.

10: http://politiken.dk/tjek/article1028176.ece









Anbefalinger til skærmindhold på de skærme, DSB måtte beholde.



Overordet: Lad endelig skærmene være lydløse.

1: Tag en studietur til Berlin og Tokyo og se hvordan de kører deres lydløse service.

Implementer det bedste herfra, oversat til ”danske forhold”.



2: Sørg for at skærmene ikke brager ud med en kraftig vekslende lyintensitet, det vil virke generende for mange.

3: Find de trafikinfo, folk har størst interesse i at vide. Send dem på skærmene.

4: Gør det lidt sjovt, lad der være lidt indhold på skærmene man kan le af. ”In whatever form”. Tegneserie, gammel Gøg og Gokke, hvad der nu måtte virke. Det her er svært, for alle aldersgrupper vil se på skærmene.

5: Lav et sæt standardkriterier for nyheder.

F.eks.

Mord, terrorbombninger og lignende undgåes, det bliver folk tæppebombet med i forvejen på alle mulige og umulige medier. Selvom myten går, at det er det folk ønsker at høre , så undgå at hoppe på den vogn.

En god regional vejrudsigt.

Nogle vedkommende regionale, nationale og internationale nyheder. Heriblandt noget sport.

6: Quizzer eller andet, der aktivt involverer folk. Det må ikke kun være ”passiv lytning”, for i så fald kommer der også et større irritationsmoment for folk, og der er desværre en del som har en kort lunte.

7: Skub nogle afmålte reklameblokke ind i det hele. Personligt bryder jeg mig ikke specielt om reklamer i toget, men hvis de er lydløse, så kan folk ikke klage. De kan jo bare lade være at se.

8: Find en leverandør, der kan matche disse krav.





Og til sidst:

Hvis DSB alligevel vil have lyd på nogle af skærmene, så lad det endelig blive i nogle ganske få kupeer. Men personlig synes jeg virkelig , at det i givet fald vil være en dårlig og uigennemtænkt beslutning, som kun kan have negative konsekvenser, også for DSB’s image og brand.       


Efterskrift tilføjet den 8.november 

Salgsdirektør Niklas Marschall har i sidste uge fremsendt et seriøst og venligt svar til mig, hvilket jeg sætter pris på.  Mht. fremtiden for skærmene, så følger hans svar naturligvis den linje, som også udtrykkes på hans S-more blog.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar