SDF operationer

SDF operationer
Folk i verden, kig på Rojava! - Mayday, mayday.. hjælp Kobane og Rojava https://drive.google.com/file/d/0B4hjJTbOj_agbld1bmJXTlB1U3c/view

Blog-arkiv

Most read posts

mandag den 13. juni 2016

F-35: Hvis grenen knækker, er der intet luftvåben tilbage.

F-35: Hvis grenen knækker, er der intet luftvåben tilbage.            

Min anbefaling om F-35:
Danmark skal ikke hænge luftvåbnets hele fremtid op på en gren, som hedder F-35. Hvis grenen knækker, er der intet luftvåben tilbage.

Kære Folketingsmedlemmer, Statsminister Lars Løkke Rasmussen, Udenrigsminister Kristian Jensen, udenrigsordførere og medlemmer/stedfortrædere af Det Udenrigspolitiske Nævn:
Mette Gjerskov, Rasmus Nordqvist, Jakob Elleman-Jensen, Peter Skaarup, Martin Henriksen, Kristian Thulesen Dahl, Marcus Knuth, Helle Thorning-Schmidt, Søren Espersen, Søren Pind, Morten Østergaard, Holger K Nielsen, Kristian Pihl Lorentzen, Nikolaj Villumsen, Nick Hækkerup, Sjúrður Skaale, Naser Khader, Martin Lidegaard, Søren Pape Poulsen, Henrik Dam Kristensen, Michael Aastrup Jensen, Marie Krarup, Mogens Jensen, Anders Samuelsen, Kenneth Kristensen Berth, Mette Bock og Aaja Chemnitz Larsen.

Tak for Deres hårde arbejde og engagement i landets tjeneste. Det er værdsat, i hvert fald af denne borger.
Undtagelsesvist vil jeg tillade mig at skrive til Dem om et emne, der ikke er af udenrigspolitisk natur i sig selv, og kun fordi der er så forholdsvist meget på spil. Det handler om indkøbet af Danmarks kommende nye kampfly. Endskønt en aftale allerede er indgået (igår) efter et meget stort forarbejde, præsenterer jeg her min anbefaling til overvejelse inden en kontrakt underskrives:
Venlig hilsen
09-06-16
Heine Strømdahl
Ungdomsskolelærer, Bachelor i matematik, freelance researcher.

Min anbefaling om F-35:
Danmark skal ikke hænge luftvåbnets hele fremtid op på en gren, som hedder F-35. Hvis grenen knækker, er der intet luftvåben tilbage.

Status på F-35 våbenprojektet næsten ti år efter flyets første testflyvning: Stadig plaget af mange komplekse problemer.
Fremtidsudsigter: Et projekt, for hvilket der ikke kan udstedes nogen form for garanti, eftersom man aldrig har prøvet noget lignende i militærhistorien. Et potentielt IC-4 projekt gange med 100.000.
Min anbefaling: Danmark skal ikke hænge hele luftvåbnets fremtid op på en gren, som hedder F-35. Hvis grenen knækker, er der intet luftvåben tilbage.
Begrundelser og overvejelser i forbindelse med anbefalingen kan findes i dette indlæg:

Helt overbevist og fast i troen – på F-35 projektet.

For næsten ti år siden fløj F-35, også kaldet Joint Strike Fighter, for første gang. Der er allerede brugt flere hundrede milliarder kroner på projektet, i sig selv et enormt beløb. Status viser imidlertid et våbenprojekt, som nok stiller fantastiske kapaciteter i udsigt, men som stadig døjer med en større mængde alvorlige fejl og problemer. Alligevel er der tilsyneladende mange - ”eksperter” eller ej - som stadig er håbefulde om projektet.


Deres udtalelser, som efterhånden begynder at ligne mantraer, der gentages monotont, fremstår ofte ret tyndt begrundede – eller ubegrundede - men altid vældigt optimistiske: ”Jeg er helt overbevist om, at det nok skal komme til at virke”. Eller som major Karsten Marrup citeres for i flere medier for nylig: ”Projektet er for stort til at fejle. Det skal bare virke... , der er ingen tvivl om, at det nok skal blive løst”.

Er disse ”mantraer” udtryk for et vist mål af naivitet, et forblændet overmod? Eller har de noget at have deres overbevisning og tro i - udover den ”nøgne” optimisme?  

F-35 våbenprojektet er unikt, eftersom det fra begyndelsen var designet med henblik på at fungere både som ultra-avanceret overvågningsplatform, luftherredømme-jagerfly og jagerbomber på en og samme tid, og det endda med en variant, der kan anvendes fra hangarskibe. Et sådant projekt har man aldrig før bundet an med, og man kan derfor ikke uden videre drage paralleller til F-16, F-15, F-22 Raptor eller andre fly, som – trods alt – havde mindre ambitionsniveauer. F-35 projektet blev fra begyndelsen designet til at dække alt for store områder og er derfor overambitiøst.

Projektet anses af kyndige folk mere som en flyvende kæmpecomputer
end et traditionelt fly, den samlede kompleksitet af software, hardware og mekaniske elementer er åbenbart så enorm, at man indtil videre bliver ved med at sidde fast på skinnerne som et andet dødt IC4 tog - for nu at bruge et billedsprog fra jernbanens verden. It-professor Kim Normann Andersen siger ifølge ingeniøren: ”Hvis man skal sammenligne med noget, er det et it-system. I beslutningsprocessen er det ikke meget anderledes. It-systemer leverer sjældent alt, hvad de lover, og hvorfor skulle det være anderledes her?” i

En lektor ved Datalogisk Institut på Københavns Universitet udtaler endvidere , at det må ”kalde på den yderste agtpågivenhed, så vi ikke køber noget på forventninger og drømme.” Andre fagfolk har fremsagt lignende udtalelser af advarende karakter.  

Fra mit synspunkt ser det således ud: Kun naive sjæle, som har en ubegrænset optimisme og fremtidstro, er parate til at satse hele butikken på F-35. Et potentielt IC-4 projekt gange med 100.000.
Min fætter, som i mange år har været flyingeniør ved Airbus, mener, at F-35 blev udviklet ti år for tidligt med ikke-modne teknologier, dog ”tror” han stadig ”helt sikkert at flyet bliver fuldt operationelt indenfor kommende 10 år.” Fra hans perspektiv er den største risiko faktisk ”projektstyringen, da antallet af underleverandører er stort”.
I den forbindelse synes jeg i øvrigt at, det virker ret bekymrende, at tyrkiske firmaer har fået licens til at producere motordele til F-35 og skal stå for en vigtig del af vedligeholdelsen af motorerne til F-35.i Der foregår en blodig og ret underrapporteret krig i Tyrkiet i disse dage, og med Præsident Erdogan i spidsen er der absolut intet, der umiddelbart tyder på fredsforhandlinger med kurderne, for ikke at nævne den bekymrende udvikling for pressefrihed, menneskerettigheder med mere. Ønsker vi i NATO regi virkelig at risikere at havne i en situation, hvor NATO-lande kan blive afhængige af Tyrkiet og Præsident Erdogan?

En ”ekspert” med mangeårig arbejdserfaring i våbenindustrien og en fortid i forsvaret sagde for nylig til mig i en personlig samtale, at Danmark ikke risikerer at blive afhængig af Tyrkiet mht. komponenter til F-35. Jeg lader dog spørgsmålet stå alligevel til overvejelse, eftersom spørgsmålet om, hvor meget Tyrkiet skal flettes ind i NATOs våbenproduktion, principielt og strategisk er meget vigtigt.
I øvrigt er det ikke altid den med de bedste våben, som vinder.
Som bekendt var der engang en ung jødisk fårehyrde, der besejrede en kæmpe med en sten.

09-06-16
Heine Strømdahl
Ungdomsskolelærer, Bachelor i matematik, freelance researcher.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar