SDF operationer

SDF operationer
Folk i verden, kig på Rojava! - Mayday, mayday.. hjælp Kobane og Rojava https://drive.google.com/file/d/0B4hjJTbOj_agbld1bmJXTlB1U3c/view

Blog-arkiv

Most read posts

tirsdag den 30. april 2013

Udvidet arbejdstid giver mere effektivt metrobyggeri

Udvidet arbejdstid giver mere effektivt metrobyggeri   

"29. apr 2013

Udvidet arbejdstid giver mere effektivt metrobyggeri

For at sætte yderligere skub i byggeriet af Cityringen søger Metroselskabet om tilladelse til at udvide arbejdstiden. En udvidelse af arbejdstiden vil forkorte anlægsperioden og dermed mindske generne for naboerne. Samtidig ønsker selskabet at iværksætte nye tiltag for at dæmpe støjen fra byggepladserne.
Metroselskabet kan ifølge ejernes godkendelse af kontrakten udvide arbejdstiden med døgnarbejde på i alt syv byggepladser. Det har Metroselskabet ønsket at undgå og i stedet reducere døgnarbejdet til de tre tunnelbyggepladser samt byggepladsen ved Marmorkirken, hvilket bl.a. betyder, at den mest støjende periode her vil blive halveret.
”Vi er klar over, at et byggeri, der er så komplekst og omfattende som Cityringen, kan opleves som en voldsom belastning for naboerne. Vi har derfor forsøgt at finde den bedst mulige balance mellem hensynet til vores naboer og ansvaret for, at metroen bliver bygget færdig til tiden”, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.
For at undgå at arbejde i døgndrift på nogle af de 16 andre stationsbyggepladser har Metroselskabets bestyrelse i stedet foreslået en udvidelse af arbejdstiden på de resterende byggepladser i tidsrummet kl. 18-22, hvilket i gennemsnit vil vare i ca. 9 måneder.
Det vil dog først blive en realitet, når det mest støjende arbejde er overstået, og byggeaktiviteterne ”rykker under jorden”. Undtaget er byggepladserne ved Gl. Strand, Rådhuspladsen og Trianglen, hvor også de mest støjende aktiviteter vil kunne foregå til kl. 22 på hverdage – dog begrænset til en periode på ca. 6 måneder.
Samtidig fremrykkes det allerede planlagte døgnarbejde ved Øster Søgade, som er en af byggeriets tre tunnelbyggepladser. Døgnarbejdet vil kunne halvere den mest støjende periode og sikre, at maskinerne ikke står stille 2/3 af tiden, som det er tilfældet i dag pga. de gældende støjregler.
I øjeblikket er der en lokal forsinkelse ved Marmorkirken, hvilket primært skyldes begrænset plads og etableringen af en meget dyb station. Derfor giver det mening at arbejde i døgndrift netop her.
”Vi kan desværre ikke undgå lokale forsinkelser eller uforudsete hændelser, når vi bygger noget, der er større end en Storebæltsbro under København. Men det er samtidig vigtigt at understrege, at hele projektet ikke er forsinket. Vi bruger nu den mulighed, som hele tiden har været en central del af ejernes godkendelse, og dermed sikrer vi, at den samlede tidsplan bliver overholdt,” siger Henrik Plougmann Olsen.
Forslaget giver samtidig Metroselskabet mulighed for at gennemføre en række nye støjdæmpende tiltag, hvilket vil medføre et lavere støjniveau i dagtimerne.
Muligheden for at udvide arbejdstiden har fra starten været en forudsætning for, at Cityringen kan åbne som planlagt i december 2018 og er en del af det grundlag, som ejerne godkendte i 2010. Det er med andre ord et værktøj, der gør det muligt for entreprenøren at skrue op for tempoet de steder, hvor det er nødvendigt.
Hvis forslaget om udvidet arbejdstid ikke imødekommes, vil det derfor betyde, at den planlagte åbning i 2018 ikke kan fastholdes med risiko for en markant fordyrelse af projektet til følge.
Kontaktinformation "   ...........LÆS MERE I LINKET ØVERST

Ingen kommentarer:

Send en kommentar