Undervisning
i enkel programmering bør starte på grundskoleniveau og indgå i
matematikpensum.
Af
Heine Strømdahl.
Danske
virksomheder og dele af den offentlige sektor skriger - som bekendt - på
dygtige programmører og højt kvalificerede IT-medarbejdere. Til trods for en
enorm uddannelsessektor, som begunstiger unge med gratis adgang til uddannelser
og uddannelsesstøtte har vi åbenbart ikke formået at udfylde det behov, som der
er. Jeg arbejder ikke selv i IT-sektoren, men i min egen omgangskreds har jeg i
de seneste år stiftet bekendtskab med flere indiske IT-specialister, som er
hvervet til IT job i Danmark.
Programmering
kan defineres som ” udarbejdelse
af anvisninger til hvordan en maskine, typisk en computer, skal udføre bestemte
funktioner”.
Undervisning
i elementær programmering bør i min optik starte tidligt, allerede i
folkeskolens yngste klasser, og den bør tillige indgå som en integreret del af matematikforløbene
på grundskole- og gymnasieniveau. ”I England har programmering været en del af
deres læseplaner siden 2013 og i Estland begynder eleverne allerede at kode fra
1. klasse”, ifølge et nyligt Masterprojekt (Maj 2017) fra it-vest med titlen ”Hvorfor
skal eleverne programmere i folkeskolen?”[i]
Digital
dannelse.
Mit
synspunkt kan vel ingenlunde siges at være originalt, snarere er det blot et
enkeltstående udtryk for en større bevægelse - med mange aktører, også
erhvervslivet - hen imod mere fokuseret undervisning i IT-teknologi,
robotteknologi og ”fremtidsteknologi” generelt. I Aalborg kører der allerede et
projekt, #programmeringnaturligvis, som uddanner ”superbrugere”, der ”kommer
til at udgøre et programmeringskorps, som skal støtte alle kommunens
folkeskoler i brugen af programmering i de naturfaglige fag, hvor
undervisningen skal foregå eksperimenterende og problemløsende”.
[i]
http://projekter.aau.dk/projekter/files/259740813/Hvorfor_skal_eleverne_programmere_i_folkeskolen.pdf
Læs hele indlægget i PDF fil på OneDrive her:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar